artykuł nr 1

Termin zapłaty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Przypominamy, że od 1 lipca br. właściciele nieruchomości zamieszkałych zobowiązani są do wniesienia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminach:

  1. za I kwartał do dnia 15 marca danego roku;
  2. za II kwartał do dnia 15 czerwca danego roku;
  3. za III kwartał do dnia 15 września danego roku; 
  4. za IV kwartał do dnia 15 grudnia danego roku.
Brak terminowej wpłaty skutkować będzie m.in.:
 1) naliczeniem odsetek jak dla zaległości podatkowych,
 2) wszczęciem procedury windykacyjnej i naliczeniem kosztów upomnień,
 3) wszczęciem procedury egzekucyjnej w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz.U. z 2012r. poz. 1015 z późn. zm.) i naliczeniem niemałych kosztów z tym związanych. Ponadto uporczywe niewpłacanie opłaty w terminie stanowi wykroczenie
skarbowe i jest zagrożone karą grzywny w wysokości od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia – stosownie do art. 57 Kodeksu karnego skarbowego (tekst jednolity: Dz.U. z 2007 Nr 111 poz. 765 z późn. zm.).
 
Apelujemy również, aby wypełnić i złożyć w Urzędzie Gminy „Wniosek o rozliczenie nadpłaty” – brak tego dokumentu spowoduje, że wpłaty za okres dłuższy niż jeden kwartał (np. z góry za cały rok) nie będą przyjmowane, lecz zwracane z powrotem na rachunki bankowe właścicieli nieruchomości.
Przypominamy, że zobowiązanie podatkowe jest zobowiązaniem osobistym, w związku z czym niemożliwe jest jego wygaśnięcie wskutek zapłaty przez osobę trzecią, a nie przez podatnika. Przelew należnej opłaty jest możliwy tylko z konta podatnika - właściciela nieruchomości.

Ponieważ opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi (śmieciowa) podlega pod przepisy ordynacji podatkowej, może być dokonana przelewem tylko z konta właściciela nieruchomości, a nie od kogoś z jego rodziny lub znajomego. 

Zasada ta nie dotyczy zapłaty należności w gotówce. Sytuacja, gdy wpłaty należności podatkowej i opłaty śmieciowej dokonuje osoba trzecia w kasie , uznaje się, że realizuje je ze środków powierzonych jej przez właściciela nieruchomości. Wykonuje tylko czynność techniczną - działa jako posłaniec. Taka procedura wynika niestety z obowiązujących przepisów.

Artykuł dostępny na stronie: